چه کارهایی عمر کامپیوتر را کم می کند ؟

چه کارهایی عمر کامپیوتر را کم می کند ؟

چه کارهایی عمر کامپیوتر را کم می کند ؟

سخت افزار نیز همانند سیستم عامل (ویندوز / نرم افزار) نیاز به نگهداری و مراقبت دارد . حقیقتی که در استفاده از کامپیوتر ها وجود دارد آن است که تمامی کامپیوتر ها از هر نوع و مدلی که باشند ، به مرور زمان فرسوده میشوند، کند میشوند و نهایتا باید تعمیر یا تعویض شوند. با این حال ، رعایت نکاتی در استفاده ، تعمیر و نگهداری کامیپوتر ، سبب میشود که طول عمر کامپیوتر شما افزایش یابد و فرآیند فرسودگی به تعویق بیافتد. به عنوان مثال اغلب افراد سیستم خود را ، حتی زمانی که کاری با آن ندارند روشن می گذارند. روشن گذاشتن کامپیوتر بدون دلیل و زمانی که شما هیچ عملیات خاصی در محیط دستکتاپ انجام نمی دهید ، مضرات زیادی از نظر سخت افزاری و نرم افزاری برای سیستم شما ایجاد می کند. زمانی که کار شما به اتمام می رسد ، سیستم را به صورت کلی خاموش کنید. خاموش کردن سیستم سبب میشود که کش و اطلاعات جانبی و پس مانده های حاصل از باز کردن هر برنامه که سبب اشغال فضای مموری سیستم میشود ، پاک سازی شود. نکته ی قابل توجه بعدی ، هک شدن سیستم شما می باشد. زمانی که شما آنلاین هستید و کامپیوتر شما نیز روشن باشد ، بیشترین احتمال برای هک شدن وجود دارد.

سیستم (قطعات داخل کیس) خود را به صورت دوره ای تمیز کنید

گرد و غبار اطراف سیستم شما ، به خصوص درون کیس یا پشت لپ تاپ که از مهم ترین بخش سیستم شماست ، سبب میشود که گرمای ناشی از کارکرد قطعات ، به خوبی منتقل نشود و سیستم تهویه نشود. گرما مهم ترین عامل برای تخریب قطعات الکترونیکی می باشد. علاوه بر اطراف ، گردو غبار داخلی که روی قطعات قرار میگیرد، مهم تر از گردو غبار بیرونی است .لذا هر ۶ ماه یک بار کیس را باز کنید و با استفاده از دستمال های ظریف و مخصوص ، قطعات موجود را غبار گیری کنید. دقت داشته باشید که زمان گردگیری و پاک کردن، هیچ اتصالی به جریان برق وجود نداشته باشد. در صورتی که با قطعات موجود در کیس و باز کردن آن آشنایی ندارید ، از تکنسین مربوط کمک بخواهید.

چه کارهایی عمر سخت افزار را کم می کند

کابل های داخل کیس را محکم ببندید

کابل هایی که به صورت آزاد داخل کیس رها هستند در بعضی از مواقع می توانند باعث سوختن یک قطعه سخت افزاری شوند . به عنوان مثال کافیست یکی از کابل ها داخل فن کارت گرافیک برود و اجازه ندهد فن به درستی حرکت کند . اینکار باعث گرم شدن چیپ ست اصلی در نتیجه نیم سوز شدن قطعه شود . در صورتی که از مشکل خاموش شدن ناگهانی کامپیوترخود نگران هستید ، باید به سیم ها توجه کنید. کابل های سیستم شما ، به خصوص کابل های خارجی بیشتر در معرض سست شدن قرار دارند و باید چک شوند. این مورد برای دکمه power بسیار رایج است و سست بودن سیم های مرتبط با آن ، عامل روشن و خاموش شدن ناگهانی است.

1 چه کارهایی عمر سخت افزار را کم می کند

حتما از یک محافظ برق استاندارد استفاده کنید

قطع و وصل شدن ناگهانی برق ، سبب از بین رفتن اطلاعات میشود، به علاوه هارد درایو نیز ممکن است به شدت آسیب ببیند. بخش های دیگر نظیر اس دی کارت در این مورد آسیبی نمی بینند، چون اتصال دائمی ندارندحتی در صورتی که اس دی کارت آسیب ببیند ، همچنین می توانید با ریکاوری عکس های از روی مموری کارت و اس دی کارت خراب شده ، اطلاعات را مجددا بازیابی کنید. در هر صورت برای جلوگیری از این مشکلات ،باید از یک محافظ برق استفاده کنید.

UPS ،  مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply به معنی منبع تغذیه بدون وفقه است. در واقع این دستگاه برای بسیاری از وسایل الکتریکی کاربرد دارد و زمانی که به هر دلیلی برق محیط کار شما قطع شود ، این دستگاه جریان را نگه می دارد و از خاموش شدن ناگهانی سیستم جلوگیری می کند. UPS ، استفاده های سازمانی دارد و ابزاری تقریبا گران قیمت هستند اما اگر داده های مهمی در سیستم خود د ارید ویا کار شما به صورت لحظه ای به کامپیوتر وابسته است این محصول برای شما بسیار ارزشمند و ضروری خواهد بود. ابزار دیگری که استفاده از آن برای کامپیوتر بسیاری مهم و در واقع اجباری است ، محافظ برق می باشد.این وسیله استفاده ی خانگی دارد و کاربران معمولی بیشتر از آن استفاده می کنند و نجات دهنده سیستم شما از شوک های الکتریکی و نواسانات برق که میتوانند به دستگاه شما آسیب برساند است.

کیس را در جایی قرار بدهید که تهویه ضعیفی نداشته باشد

یکی از مهم ترین عوامل در ایجاد نقص سخت افزاری ، تهویه ضعیف می باشد که سبب می شود کامپیوتر کند شود و اجزای آن به مرور فرسوده شوند. این فرآیند در لپ تاپ سبب کاهش طول عمر باتری آن می شود. با این حال در طراحی کامپیوتر ها به بخش هایی نظیر فن توجه میشود و این باعث میشود که تا حدود زیادی از حرارت ایجاد شده کاسته شود. اما نیاز است که کاربران نیز کیس کامیپوتر را در نقاطی خنک ، ترجیحا زیر میز و به دور از حرارت قرار دهند. برای دستگاه های دیگری نظیر لپ تاپ ها ، قرار دادن لپ تاپ روی فرش ، بالش و…سبب بسته شدن منافذ تهویه میشود.

 

*برای ارتباط و مشاوره با ما تماس بگیرید*

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین پروژه ها


حذف کردن کلمات و تاریخچه موارد جستجو شده در تلگرام Telegram
فعال کردن “Hybrid Sleep” و کاربرد آن در ویندوز 10
روش دانلود فایل appx از فروشگاه ویندوز 10
ارسال پیامک از طریق کورتانا (کامپیوتر) در ویندوز 10
اسکن اسناد در اندروید و تبدیل آنها به فایل PDF
ترفند بستن تمامی برنامه های هنگ کرده