خدمات سخت افزار

خدمات سخت افزار

خدمات سخت افزار

تعریف سخت‌افزار : مجموعه‌ای از اجزای فیزیکی است که یک سیستم رایانه را تشکیل می‌دهند. سخت‌افزار رایانه به قسمت‌های فیزیکی و یا اجزای یک رایانه مانند صفحه نمایش، صفحه کلید، حافظه‌های رایانه، دیسک سخت، ماوس، چاپگرها، سی‌پی‌یو (کارت گرافیک، کارت صدا، حافظه، مادربورد و چیپ‌ها) و همه اجزای فیزیکی که می‌توان آن را لمس کرد (مشاهده کرد) اطلاق می شود . ترکیبی از سخت‌افزار و نرم‌افزار یک سیستم محاسباتی قابل استفاده را تشکیل می‌دهد.
سخت افزار يكي از واحدهاي مرکز فناوري اطلاعات و ارتباطات مي‌باشد كه وظيفه پشتيباني از رايانه‌ها و كاربران آنها را دارد. وظايف اين واحد در 3 فرآيند اصلي خدمات سخت افزاري ، خدمات نرم افزاری و خدمات مشاوره ای تعريف مي‌شود. فرآيند خدمات فني سخت افزاري براي پشتيباني از رايانه‌ها و تجهيزات جانبي آن بطوريكه همواره قابل استفاده باشند، در نظر گرفته شده است و شامل پيشگيري از خرابي و نصب و راه‌اندازي سیستم ، تجهيزات سخت‌افزاري جديد ، رفع مشکلات مربوط به سیستم و ارتقاء مي‌باشد

 بيشترين وقت پرسنل واحد سخت‌افزار تاكنون به زيرفرآيند تعميرات اختصاص يافته است تا مشكلات رايانه‌هاي موجود حل شوند. تجربه نشان داده است كه بخش قابل توجهي از مشكلات بر اثر عدم آگاهي كافي كاربران در مورد خصوصيات رايانه‌ها و شرايط مورد نياز براي اجراي برنامه‌هاي مورد استفاده آنها ايجاد مي‌شود كه به سادگي و بدون حضور پرسنل واحد سخت افزار يا انتقال رايانه به مركز قابل حل است.

پس در اینجا مشخص گردید که اهمیت سخت افزار در یکی سیستم رایانه بسیار بالا می باشد تا جائی که اگر یکی از این اجزای سخت افزاری یک رایانه از کار بیافتاد کل سیستم دچار مشکل شده و عملاً کاربر هیچ کار دیگری نمی تواند انجام دهد .
قرارداد تعمیر و نگهداری سخت افزار ، و یا قرارداد پشتیبانی سخت افزار رایانه به مجموعه فرآیند ها و خدماتی گفته می شود که باعث می شود با استفاده از عملیات پیشگیرانه از خرابی سخت افزار رایانه جلوگیری کند و یا اینکه در صورت بروز مشکل سخت افزاری در یک کامپیوتر بصورت سریع و در کمترین زمان و با کمترین هزینه اقدام به رفع آن مشکل و بازگردانی رایانه به سیستم کاری سازمان می نماید .
به هر حال اهمیت موضوع پشتیبانی و نگهداری سخت افزار رایانه در این است که اگر رایانه کارمندی خراب شده و از مدار خارج گردد آن کارمند عملاً دیگر هیچ کاری را نمیتواند انجام بدهد و سازمان باید به ازء ساعات کاری که وی تلف خواهد کرد و بهانه خراب بودن کامپیوتر را دارد هزینه پرداخت نماید .
این در حالیست که اگر سازمان دارای یک قرارداد پشتیبانی و نگهداری سخت افزار با یک شرکت متخصص پشتیبانی سخت افزار باشد شاید بیکار شدن آن کارمند به چند دقیقه نیز کاهش یابد .
چه سازمانهائی به خدمات پشتیبانی سخت افزار رایانه نیاز دارند ؟
آن زمان  که اولین کامپیوتر ها وارد بازار جهانی  شد ند ، از کامپیوترها فقط  به عنوان ابزاری برای کار ریاضیدان ها  و دانشمندان علوم پایه  استفاده می شد  و هیچ کس در آن زمان فکر نمیکرد که این رایانه ها روزی تبدیل به ابزاری حیاتی و مهم  جهت  بسیاری از صنایع  و رشته های علمی دیگر گردند . واقعیت ماجرا  این ا ست که نیاز صنایع مختلف  به بهبود فرآیندهای خود  و افزایش راندمان سازمانها باعث گردید تا صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات تا به این اندازه توسعه و پیشرفت پیدا کند .
امروزه با فراگیر شدن فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی صنایع و خدمات  ، و موارد زیاد  استفاده از  آن ، استفاده از فناوری اطلاعات درسازمان ها امری بدیهی بوده و کسب و کارها ناچار هستند برای اینکه از چرخه رقابت جا نمانند روز بروز بخش ITخودر ا بروز تر و گسترده تر کنند .
فراموش نکنیم اگر کل این سیستم فناوری اطلاعات در یک سازمان را در نظر بگیریم ، در نهایت کار نهائی و اصلی که باید کاربر انجام دهد توسط یک کامپیوتر PC یا لپ تاپ انجام خواهد داد و تصور کنید اگر این کامیپوتر یا لپ تاپ خراب شده و قادر به انجام کار نباشد عملاً کل چرخه فناوری اطلاعات سازمان فلج خواهد شد .
پس به این نتیجه می رسیم که همه سازمانها و شرکتها به خدمات پشتیبانی سخت افزار نیازمند بوده و این امر به روشهای و متد های مختلف توسط تیم فنی شرکت شبکه کاران ایران قابل انجام خواهد بود .
قرارداد پشتیبانی و نگهداری سخت افزار به چه صورت است ؟
یکی از سرویسهائی که شرکت شبکه کاران ایران به مشتریان خود ارائه می دهد خدمات پشتیبانی سخت افزار  می باشد . خدمات پشتیبانی و نگهداری سخت افزار به لحاظ ماهیت زمانی که دارد معمولاً در قالب قرارداد های یکساله به بالا منعقد میگردد .  در این  خدمات  طی قراردادی که کارفرما با شرکت شبکه کاران ایران منعقد خواهد کرد  وظیفه پشتیبانی و نگهداری سخت افزار  و یا تعمیر و نگهداری سخت افزار  بر   عهده شرکت پشتیبان خواهد بود  و شرکت پشتیبان نیز با استفاده از تکنسین های متخصص سخت افزار و HELPDESK   خود و همچنین استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای مخصوص نگهداری سخت افزار  این امور را انجام خواهد داد

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین پروژه ها


حذف کردن کلمات و تاریخچه موارد جستجو شده در تلگرام Telegram
فعال کردن “Hybrid Sleep” و کاربرد آن در ویندوز 10
روش دانلود فایل appx از فروشگاه ویندوز 10
ارسال پیامک از طریق کورتانا (کامپیوتر) در ویندوز 10
اسکن اسناد در اندروید و تبدیل آنها به فایل PDF
ترفند بستن تمامی برنامه های هنگ کرده