خدمات و پشتیبانی نرم افزار

خدمات  و پشتیبانی نرم افزار

خدمات و پشتیبانی نرم افزار

زمانی که یک نرم افزار تولید می‎شود، برای عرضه به مشتری، نیازمند فردی است تا بتواند بر مراحل نصب و قابلیت‎ها‎‎ی برنامه مسلط شود که این فراد به مشتری کمک می‎نماید تا از نرم افزار تولید شده بخوبی استفاده و در صورت مواجهه با خطا و یا در خواست قابلیت جدید، درخواست آنان را به تیم تولید منتقل می‎دهد.

  • فرآیند پشتیبانی و استقرار سیستمها‎‎ی نرم افزاری

فرایند پشتیبانی از سرویس نرم افزاری، به مراتب مهم‎تر از تهیه و راه‎اندازی اولیه آن سرویس در سازمان می‎باشد زیرا قبل از ورود یک نرم افزار، سازمان به شکلی نیاز خود را تامین می‎کند اما پس از ورود نرم افزار جدید، فرآیندهای خود را به تناسب آن تغییر داده و در گردش کار خود به آن سرویس وابسته می‎گردد، بنابراین نیاز به یک کارشناس پشتیبان و استقرار ضروری می‎باشد.

خدمات پشتیبانی نرم افزار شامل رفع خطاهای احتمالی نرم افزار، ارائه آموزش‌های موردی و رفع اشکال کاربران، مشاوره امنیتی سرور، ارائه وصله‌های نرم افزاری بهبود دهنده، ارائه مشاوره و راهنمایی جهت بهره‌برداری بهینه از سیستم، ارائه نسخه‎ها‎‎ی ارتقاء یافته نرم افزار به صورت رایگان و همکاری در بازیابی سیستم در صورت خرابی می‎باشد.

نرم افزارهای تولید شده در زمینه‎ها‎‎ی مختلف صنعتی، اداری، حسابداری و … تولید می‎شوند از همین رو مهارت‎ها‎‎ و وظایف پشتیبان‌ها نیز متنوع است. به دلیل گستردگی این شغل، هر یک از کارشناسان پشتیبانی و استقرار در یک حوزه تخصص دارند. برای مثال برخی از کارشناسان در حوزه بازرگانی از جمله فروش، انبارداری و تدارکات و برخی دیگر در حوزه اتوماسیون اداری (اتوماسیون گردش مکاتبات) متخصص می‎باشند.

  • آشنایی با شغل کارشناس پشتیبانی و استقرار نرم افزار

کارشناسان پشتیبانی و استقرار نرم افزار در شرکت‎ها‎‎ی نرم افزاری مشغول کار می‎باشند و وظایفی از جمله نصب، پیاده سازی، اجرا و آموزش نرم افزارهای تولیدی آن شرکت را بر عهده دارند. تخصص این کارشناسان تأثیر زیادی در میزان موفقیت پروژه‎ها‎‎ی نرم افزاری و همچنین کاربران دارد.

اگر چه کارشناس پشتیبانی و استقرار به صورت تمام وقت کار می‎کند اما در عین حال دارای ساعت کاری منعطف هستند. محل کار آنها از یک پروژه به پروژه دیگر تفاوت دارد و برای انجام وظایف خود مرتباً در حال سفر و مأموریت‎ها‎‎ی درون شهری و بین شهری می‎باشد.

  • وظایف کارشناس پشتیبانی و استقرار نرم افزار
  • رفت و آمد به مکان مشتری
  • انجام تنظیمات اولیه نرم افزار
  • خوش برخورد بودن و صبوری
  • نصب نرم افزار بر روی کامپیوتر یا سرور
  • ارائه گزارش‎ها‎‎ی دوره‎ای به مدیریت پروژه
  • ارائه نظرات تخصصی جهت اجرای بهتر نرم افزار
  • دانش عمومی در زمینه کامپیوتر، سیستم عامل، نرم افزار، سخت افزار
  • ساخت و یا متناسب سازی فرم‎ها‎‎ و گزارش‎ها‎‎ی خاص مورد نیاز مشتری
  • انجام کارهای عمومی با پایگاه داده (بکاپ، restore یا اجرای query)
  • تخصص در حوزه دستورات command line سیستم عامل‎ها‎‎ همچون لینوکس و ویندوز
  • راهنمایی کاربران برای استفاده صحیح از نرم افزار و رفع مشکلات احتمالی آنها در حین انجام کار
  • آموزش کاربران در رابطه با چگونگی کار با نرم افزار، أخذ گزارش‎ها‎‎ و روش برخورد با خطاهای احتمالی
  • کسب تأییدیه انجام کار از کاربران به منظور تکمیل پرونده پروژه استقرار نرم افزار و مستند کردن مراحل مختلف انجام کار.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین پروژه ها


حذف کردن کلمات و تاریخچه موارد جستجو شده در تلگرام Telegram
فعال کردن “Hybrid Sleep” و کاربرد آن در ویندوز 10
روش دانلود فایل appx از فروشگاه ویندوز 10
ارسال پیامک از طریق کورتانا (کامپیوتر) در ویندوز 10
اسکن اسناد در اندروید و تبدیل آنها به فایل PDF
ترفند بستن تمامی برنامه های هنگ کرده