زمانی که یک نرم افزار تولید میشود، برای عرضه به مشتری، نیازمند فردی است تا بتواند بر مراحل نصب و قابلیتهای برنامه مسلط شود که این فراد به مشتری کمک مینماید تا از نرم افزار تولید شده بخوبی استفاده و در صورت مواجهه با خطا و یا در خواست قابلیت جدید، درخواست آنان را به تیم تولید منتقل میدهد.
فرایند پشتیبانی از سرویس نرم افزاری، به مراتب مهمتر از تهیه و راهاندازی اولیه آن سرویس در سازمان میباشد زیرا قبل از ورود یک نرم افزار، سازمان به شکلی نیاز خود را تامین میکند اما پس از ورود نرم افزار جدید، فرآیندهای خود را به تناسب آن تغییر داده و در گردش کار خود به آن سرویس وابسته میگردد، بنابراین نیاز به یک کارشناس پشتیبان و استقرار ضروری میباشد.
خدمات پشتیبانی نرم افزار شامل رفع خطاهای احتمالی نرم افزار، ارائه آموزشهای موردی و رفع اشکال کاربران، مشاوره امنیتی سرور، ارائه وصلههای نرم افزاری بهبود دهنده، ارائه مشاوره و راهنمایی جهت بهرهبرداری بهینه از سیستم، ارائه نسخههای ارتقاء یافته نرم افزار به صورت رایگان و همکاری در بازیابی سیستم در صورت خرابی میباشد.
نرم افزارهای تولید شده در زمینههای مختلف صنعتی، اداری، حسابداری و … تولید میشوند از همین رو مهارتها و وظایف پشتیبانها نیز متنوع است. به دلیل گستردگی این شغل، هر یک از کارشناسان پشتیبانی و استقرار در یک حوزه تخصص دارند. برای مثال برخی از کارشناسان در حوزه بازرگانی از جمله فروش، انبارداری و تدارکات و برخی دیگر در حوزه اتوماسیون اداری (اتوماسیون گردش مکاتبات) متخصص میباشند.
کارشناسان پشتیبانی و استقرار نرم افزار در شرکتهای نرم افزاری مشغول کار میباشند و وظایفی از جمله نصب، پیاده سازی، اجرا و آموزش نرم افزارهای تولیدی آن شرکت را بر عهده دارند. تخصص این کارشناسان تأثیر زیادی در میزان موفقیت پروژههای نرم افزاری و همچنین کاربران دارد.
اگر چه کارشناس پشتیبانی و استقرار به صورت تمام وقت کار میکند اما در عین حال دارای ساعت کاری منعطف هستند. محل کار آنها از یک پروژه به پروژه دیگر تفاوت دارد و برای انجام وظایف خود مرتباً در حال سفر و مأموریتهای درون شهری و بین شهری میباشد.