خدمات کابل کشی شبکه

خدمات کابل کشی شبکه

خدمات کابل کشی شبکه

شرکت‌ها و مجموعه‌های آموزشی، تجاری و … با نصب و راه اندازی شبکه و … تجهیزات اداری خود را همگام و یک پارچه میکنند. به این شکل کنترل شرایط و مدیریت آن بسیار راحت‌تر و بازدهی کاری بسیار بالاتر خواهد رفت. برای اجرای شبکه های کامپیوتری در یک مجموعه باید خدمات پسیو شبکه و خدمات اکتیو شبکه به طور کامل پیاده سازی شوند. اما در ابتدا کار خدمات مربوط به پسیو که شامل طراحی و اجرای زیر ساخت‌های لازم است، باید شکل بگیرد. خدمات کابل کشی شبکه از اولین کارهای زیرساختی است که اصل و بنیاد شبکه سازی بر روی آن قرار می‌گیرد.

خدمات کابل کشی شبکه و پیاده سازی آن با توجه میزان وسعت کسب‌وکار شما می‌تواند تغییر کند؛ برای این کار هم چند راه و روش مختلف وجود دارد که شما بسته به شرایط کاری خود می‌توانید قبل از شروع خدمات کابل کشی شبکه آن را مشخص کنید. اما قبل از مشخص کردن روش کابل کشی بهتر است از انتخاب آن مطمئن شوید تا بعد از شروع کار با مشکلی مواجه نشوید. بعد از این کارشناسان تیم اقدام به پیاده سازی طراحی شبکه می‌کنند تا بتوانند خدمات کابل کشی شبکه مناسب را برای فراهم کنند.

کابل کشی صحیح و اصولی در شبکه های کامپیوتری بخصوص دیتاسنترها یکی از پیش نیازهای اصلی داشتن یک شبکه پرسرعت و بدون خطا خواهد بود.کابل کشی شبکهکه جزو خدمات پسیو شبکه محسوب میشود جزو خدمات زیرساختی یک شبکه بوده و پیاده سازی اصولی آن نیاز به استفاده از تجهیزات مرغوب و استفاده از کارشناسان پسیو متخصص میباشد.

بطور کلی کابل کشی شبکه ( network cabling ) به نصب و اتصال کابل شبکه از تجهیزات ، کامپیوترها و بطور کلی نودهای شبکه تا سوئیچ های واقع در رک ها گفته میشود. ارتباط بین دوربین های مدار بسته تا سوییچ ،  کامپیوترها تا سوییچ و یا پرینترهای تحت شبکه تا سوییچ  مثالی از کابل کشی در ساختمان ها و فضاها میباشد. انتخاب برند و نوع کابل شبکه ، مسیر عبوری کابل های شبکه و نحوه اتصال سوکت ها و کیستون ها به کابل شبکه از موارد مهمی بوده که سهل انگاری در انتخاب و نصب آنها باعث افت بازدهی و سرعت در شبکه شده و یا شما را با قطعی های مکرر مواجه خواهد ساخت. انواع کابل شبکه در دسته بندی های مختلف شیلددار و بدون شیلد و در category های مختلف مانند cat5,cat6,ca7 وجود دارند که در حال حاضر کابل cat6 و cat6a بیشترین استفاده را در شبکه ها دارند زیرا از سرعت 10G پشتیبانی نموده و سرعت و بازدهی مناسبی از خود در کاربردهای مختلف در شبکه از خود نشان داده است. از کابل فیبر نوری کمتر در داخل شبکه استفاده شده و بیشتر در ارتباطات راه دور، ارتباط بین سوئیچ ها، اتصالات کارت شبکه 10G و ارتباطات شبکه SAN بهره میبریم.

مراحل پیاده سازی کابل ‌کشی شبکه

خدمات کابل کشی شبکه و ترانکینگ دارای بخش‌های مهمی است که به طور مستقیم در راه‌اندازی شبکه مؤثر هستند. به همین دلیل هم برای داشتن یک شبکه با سرعت زیاد و در حالت کلی بهبود عملکرد شبکه باید موارد ی مانند انتخاب انواع کابل شبکه، داکت کشی، آرایش رک و … را با بهترین کیفیت انجام شود. بنابراین مراحل کابل کشی یک شبکه به شرح زیر است:

1. Demarcation point

نام این بخش به فارسی نقطه علامت گذاری می‌شود. اما مفهوم نقطه علامت گذاری شده، محلی در نزدیکی مکان یا مجموعه‌ای است که سیم کشی شرکت مخابرات به اتمام رسیده است و از همان‌جا هم سیم کشی‌های داخلی ساختمان شروع شده است. این محل جایی است که تجهیزات نصب شده برای شبکه سازی و مخابرات، برای برقراری ارتباط بین این دو بخش قرار داده می‌شود. این ارتباط‌ به اشکال مختلفی مانند خطوط تلفن، لینک‌های رادیویی و … برقرار میشود.

2. Equipment or Telecommunication Room

برای پیاده سازی خدمات کابل کشی شبکه به مکان‌هایی نیاز است تا بتوان در آن تجهیزات اصلی شبکه و همچنین تجهیزات مخابراتی را قرار داد؛ به چنین مکانی اتاق‌ تجهیزات یا ارتباطات گفته می‌شود. همه اتصالات اصلی مربوط به شبکه در این اتاق‌ها شکل می‌گیرد. لازم به ذکر است که به اصطلاح به این اتاق‌ها، اتاق MC یا  Main Cross Room هم گفته می‌شود.

3. Vertical Cabling

برای انجام خدمات کابل کشی شبکه باید یک اتاق را در هر طبقه از ساختمان در نظر گرفت تا تجهیزات اصلی شکه مانند روترها و … در آن قرار داده شود، همچنین همه کابل‌های کشیده شده ساختمان هم به آن ختم شوند. این اتاق‌ها را ER یا Equipment Room می‌گویند که بعد از اتاق‌های بخش قبلی یعنی MC از بیشترین اهمیت را دارند. همان‌طور که گفته شد این اتاق‌ها در طبقات مختلف قرار گرفته که برای کابل کشی بین آن‌ها باید سیم را به طور افقی از بین طبقات عبور داد. به همین دلیل نام این نوع سیم کشی را کابل کشی عمودی یا Backbone گذاشته‌اند. گفتنی است که این قسمت مهم‌ترین بخش سیم‌کشی در بخش زیر ساخت‌ها است.

4. Horizontal Cabling

با توجه به توضیحات بخش قبل شاید متوجه شوید که کابل کشی عمودی مربوط به سیم کشی بین تجهیزات و پریزهای درون یک طبقه است که به شکل هم سطح قرار دارند. در این بخش باید سیم کشی از درون داکت‌ها و ترانکینگ‌هایی که روی مسیرهای مشخص شده بر روی دیوار و سطح زمین اجرا شده اند، انجام میشود. لازم به ذکر است که برخی مواقع برای عبور سیم کشی می‌توان از بخش‌های کف و سقف کاذب هم استفاده کرد.

5. Work Area

بعد از انجام همه کارهایی که در بخش‌های قبلی به آن‌ها اشاره شد، نوبت به قسمت پایانی می‌رسد؛ یعنی جایی که قرار است کامپیوتر و دیگر تجهیزات مورد نیاز کاربران، متصل شوند. این تجهیزات در اتاق‌های مختلفی قرار گرفته که مکانی برای اتصال سیستم‌ها و پریزهای زیر پوشش شبکه است.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین پروژه ها


حذف کردن کلمات و تاریخچه موارد جستجو شده در تلگرام Telegram
فعال کردن “Hybrid Sleep” و کاربرد آن در ویندوز 10
روش دانلود فایل appx از فروشگاه ویندوز 10
ارسال پیامک از طریق کورتانا (کامپیوتر) در ویندوز 10
اسکن اسناد در اندروید و تبدیل آنها به فایل PDF
ترفند بستن تمامی برنامه های هنگ کرده