دمای استاندارد کامپیوتر باید چقدر باشد ؟

دمای استاندارد کامپیوتر باید چقدر باشد ؟

دمای استاندارد کامپیوتر باید چقدر باشد ؟

سوالی که در تیکت ها زیاد پرسیده می شود و معمولا کاربران نگران این موضوع هستند که دمای سیستمشان بالاست و باید این دما به صورت استاندارد چه مقداری باشد ؟ نگرانی از بابت دمای پردازنده و به طور کل سیستم کامپیوتر زمانی باید مهم باشد که به صورت محسوس این مهم بر روی قطعات تاثیر منفی بگذارد . یعنی چه ؟ به طور عام و خیلی ساده بگویم که وقتی دمای سیستم از یک حد نرمالی بالا می رود سیستم ریست شده یا دائم هنگ می کند .
اگر به دمای پردازنده و قطعات دقت نکنید و هر چند وقت یکبار بررسی انجام ندهید در طولانی مدت عملکرد کامپیوتر شما و طول عمر قطعات کاهش پیدا می کند .  به صورت پیش فرض قطعات سخت افزاری داخل کیس همه به صورت مستقل نسبت به توان مصرفی از خود گرما تولید می کنند  باید به این نکته دقت داشته باشید اما چه زمانی این گرما غیر طبیعی است و باید نگران بود ؟

اولین کاری که باعث بالارفتن توان مصرفی قطعات می شود و کاربران بدون داشتن اطلاعات دست به انجام آن میزنند اورکلاک می باشد . یعنی توان پردازنده را تا حداکثر بالا برده بدون اینکه به این موضوع دقت داشته باشند که با افزایش کلاک پردازنده ، CPU ولتاژ بیشتری را درگیر می کند به همین جهت باعث داغ شدن کامپیوتر می شود و اگر در این شرایط پردازنده برای طولانی مدت کار کند ، بهره وری سیستم کاهش پیدا کرده و در نتیجه دمای پردازنده به طبع افزایش پیدا می کند .  سعی کنید اورکلاک را محدود به پردازنده های با پسوند K کنید که برای اینکار طراحی و تولید شده اند .

دومین مورد قدیمی بودن سیستم می باشد .  کامپیوترهای قدیمی بعد از چند سال کارکردن نیاز به یک ارتقا و خانه تکانی در داخل کیس دارند. به عنوان مثال و در صورت داشتن تجربه باید فن پردازنده را با یک دستگاه باد تمیز کرده و خمیر حرارتی زیر هیت سینگ را تعویض کنید. اینکار تا حد قابل ملاحظه ای بر روی دمای پردازنده تاثیر دارد .

سومین مورد استفاده همزمان از برنامه هایی که نیاز به توان پردازشی بالا دارند می باشد . بعضی از کاربران عادت دارند که در یک لحظه فایل کپی کنند ، به موسیقی مورد نظرشان گوش داده و چند برنامه گرافیکی هم باهم اجرا کنند. هر برنامه و کاری که در محیط ویندوز انجام می شود به یک نسبت خاص نیاز به پردازنده و رم دارد که این حجم اگر از مقدار CPU و Ram بیشتر باشد باعث افزایش دمای پردازنده می شود . فرض کنید در یک آن واحد 10 سوال از شما پرسیده شود .  چه اتفاقی برای مغز شما می افتد ؟

اگر فن گرافیک یا پردازنده شما خوب کار نمی کند و صدای زیادی تولید می کند هرچه سریعتر آن را تعویض کنید . فن شکسته شده یا فنی که چرخش خوبی ندارد نیز باعث بالارفتن گرمای پردازنده می شود . پردازنده های جدید هوشمند بوده و طوری طراحی شده اند که اگر دما به یک حد نرمالی که بیشتر از آن صدمه به سخت افزارهای دیگر بزند  برسد سیستم را به صورت اتوماتیک ریست کرده تا کمی قطعات سرد شود . مشکلی که قبلا در پردازنده های AMD وجود داشت و سیستم را در هنگام گرمای زیاد خاموش نمی کرد .

دمای استاندارد کامپیوتر حداکثر باید 75 درجه باشد و اگر به 80 برسد سیستم به صورت اتوماتیک خاموش می شود . اگر دمای پردازنده را در بایوس بررسی کردید و مشاهده کردید که دما بالای 75 درجه می باشد ابتدا فن و خمیر حرارتی پردازنده را بررسی کنید ، سپس به سراغ قطعات دیگر مثل گرافیک و منبع تغذیه بروید و هر کدام را به طور دقیق چک کنید تا متوجه شوید مشکل از کجا می باشد .

 

*برای ارتباط و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید*

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین پروژه ها


حذف کردن کلمات و تاریخچه موارد جستجو شده در تلگرام Telegram
فعال کردن “Hybrid Sleep” و کاربرد آن در ویندوز 10
روش دانلود فایل appx از فروشگاه ویندوز 10
ارسال پیامک از طریق کورتانا (کامپیوتر) در ویندوز 10
اسکن اسناد در اندروید و تبدیل آنها به فایل PDF
ترفند بستن تمامی برنامه های هنگ کرده